Arts Writers Page 1 esp.png
 

Applications for the 2019 YES Art Writers Grant are now closed. Winner will be announced soon.

Las aplicaciones para la Subvención para Teóricos del Arte 2019 están cerradas. La persona ganadora será anunciada pronto.

YES Arts Writers Grant is dedicated to promoting arts criticism and arts coverage of contemporary creative practice in and about El Salvador. This year, one $500 grant is awarded to a writer from anywhere in the world to produce an article to be published at ARTEINFORMADO

To apply please read the following instructions carefully.

Please note: applications should relate to themes of contemporary art in or about El Salvador.

Application deadline: April 30, 2019

Questions? Email us at info@yescontemporary.org

La subvención Y.ES para Teóricos del Arte se dedica a promover la crítica y cobertura de la práctica artística contemporánea en y sobre El Salvador. Este año, una subvención de $500 es otorgada a un escritor de cualquier parte del mundo para producir un artículo y que será publicado en ARTEINFORMADO

Para aplicar por favor lee detenidamente las siguientes instrucciones.

Por favor notar: las aplicaciones deben estar relacionadas a temas de arte contemporáneo en o acerca de El Salvador.

Fecha límite de solicitud: 30 de abril, 2019

¿Preguntas? Escríbenos a info@yescontemporary.org

 

MEET the jury

conoce al jurado

Elena.jpg
3-Natlaia-Zuluaga-photo-by-Rodrigo-Gaya-DSCA9917-1.jpg
Fotografía - Gustavo - Y.ES.jpg

Elena Salamanca (San Salvador, 1982). Writer and historian. She has published La familia o el olvido (El Salvador, 2017 and 2018), Peces en la boca (México, 2013 and El Salvador, 2011), Landsmoder (El Salvador, 2012) and Último viernes (El Salvador, 2008 and Suecia, 2010). Her work has been translated into English, French, German and Swedish.

For the United Nations System in El Salvador, she wrote the document Voces de El Salvador in 2017, 25 years after the signing of the Peace Agreements, analysis of the history of the present and post-war in El Salvador.

She is a candidate for a Doctorate in History at Colegio de México and her thesis investigates the relations between Central American unionism, citizenship and exile in Mexico in the 1930s and 1940s. She has her Masters in History at Colegio de México (2016) and a Masters in Ibero-American History Compared from the University of Huelva, Spain (2013), and a Communications Degree from José Simeón Cañas Central American University (2005).

She published essays on the history of present time in the Plaza Pública Guatemala in the Centroamérica María column; and between 2014 and 2016 she wrote short essays on the Landsmoder blog in El Faro digital newspaper, from El Salvador.

In 2012, she founded, along with the artist Nadie, the Eclectic Festival of Arts FEA, in which she brings together the work of Salvadoran and Central American artists with unique voices and processes.

Elena Salamanca (San Salvador, 1982). Escritora e historiadora. Ha publicado La familia o el olvido (El Salvador, 2017 y 2018), Peces en la boca (México, 2013 y El Salvador, 2011), Landsmoder (El Salvador, 2012) y Último viernes (El Salvador, 2008 y Suecia, 2010). Su obra ha sido traducida al inglés, francés, alemán y sueco.

Para el Sistema de Naciones Unidas en El Salvador escribió en 2017 el documento Voces de El Salvador, a 25 años de la firma de los Acuerdos de paz, análisis de la historia del tiempo presente y la posguerra en El Salvador.

Es candidata al Doctorado en Historia en el Colegio de México y en sus tesis investiga las relaciones entre unionismo centroamericano, ciudadanía y exilio en México en las décadas de 1930 y 1940. Es Maestra en Historia por El Colegio de México (2016) y Master en Historia Iberoamericana Comparada por la Universidad de Huelva, España (2013) y Lcda. en Comunicaciones por la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas (2005).

Publicó ensayos sobre historia del tiempo presente en Plaza Pública Guatemala en la columna Centroamérica María; y entre 2014 y 2016 escribió ensayos breves en el blog Landsmoder en el periódico digital El Faro, de El Salvador.

En 2012, fundó, junto al artista Nadie, la Fiesta Ecléctica de las Artes FEA, en la que reúne el trabajo de artistas salvadoreños y centroamericanos con voces y procesos peculiares.

Natalia Zuluaga is a curator and researcher based in Miami, Florida. She co-runs [NAME] Publications and is the former the Artistic Director at ArtCenter South Florida. Between 2007-2012 she managed the exhibition and publishing initiatives for the Cisneros Fontanals Art Foundation. Zuluaga holds an M.A. from the Center for Curatorial Studies, Bard College (2015).

Natalia Zuluaga es curadora e investigadora en Miami, Florida. Ella co-dirige [NAME] Publications y es la ex Directora Artística en ArtCenter South Florida. Entre 2007 y 2012, dirigió la exposición y las iniciativas de publicación de la Fundación de Arte Cisneros Fontanals. Zuluaga tiene una maestría en derecho del Centro de Estudios Curatoriales, Bard College (2015).

Gustavo Pérez Diez studied Art History at the University of León and completed his MBA in Businesses and Cultural Institutions (Santillana / Grupo Prisa) at the University of Salamanca. Since 2010, he has been the Head of Redaction and Analysis at ARTEINFORMADO.COM. Previously, he has worked and interned at galleries, museums and contemporary art centers in Spain. He currently lives and works in New York City.

Gustavo Pérez Diez estudió Historia del Arte en la Universidad de León y completó su MBA en Negocios e Instituciones Culturales (Santillana / Grupo Prisa) en la Universidad de Salamanca. Desde 2010, ha sido el Jefe de Redacción y Análisis en ARTEINFORMADO.COM. Anteriormente, ha trabajado y realizado pasantías en galerías, museos y centros de arte contemporáneo en España. Actualmente vive y trabaja en la ciudad de Nueva York.