2017 Y.ES GRANT WINNERS . GANADORES DE SUBVENCIONES DE Y.ES 2017

 

Art Writers Grant Winners . ganadoras de las Subvenciones para escritores del arte

The Arts Writers Grants winner's articles will be published in:

Los artículos de las ganadoras de las subvenciones para escritores del arte serán publicadas en:

new-logo-miami-rail.png
 
 
Evelyn.jpg
 
Elena.jpg
 

Evelyn Galindo is a Salvadoran researcher living on the 89’ Meridian West, the geographic line connecting San Salvador and Madison, Wisconsin.

Evelyn Galindo es una investigadora salvadoreña que vive en el 89 'Meridian West, la línea geográfica que une San Salvador y Madison, Wisconsin.

Elena Salamanca is a historian and writer. She has published the books Last Friday (El Salvador, 2008), Landsmoder (El Salvador, 2012), Fish In The Mouth (Mexico, 2013, El Salvador, 2011) and Family or Oblivion (El Salvador, 2017).

Elena Salamanca es una historiadora y escritora. Ha publicado los libros Último viernes (El Salvador, 2008), Landsmoder (El Salvador, 2012), Peces en la boca (México, 2013, El Salvador, 2011) yLa familia o el olvido (El Salvador, 2017).

 

Grant recipients were selected by an independent jury: Gabriela Poma, Jorge Palomo, Alexandra Regalado and Alexandra Cunningham Cameron.

Los subvenciones fueron seleccionados por un jurado independiente, conformado por: Gabriela Poma, Jorge Palomo, Alexandra Regalado y Alexandra Cunningham Cameron.

With thanks to additional support of Ellen Sue Venzer

Gracias al apoyo adicional de Ellen Sue Venzer


Y.es Grants for artists

Trinidad.jpg

Collective La Trinidad- Patricio Majano (left), Lucy Tomasino (center) and Oscar Diaz (right)- explore “the sound of the future” slogan written on the infamous bootleg Supersonido tapes. Participants enter a Grotto-inspired booth and record their desires, stories, hopes and emotions on to old tapes in response to PLAY, STOP, REWIND, FAST-FORWARD, PAUSE buttons that act as prompts about the civil war, its aftermath and the future. The booth will travel the country and the recordings archived online. 

Colectivo La Trinidad- Patricio Majano (izquierda), Lucy Tomasino (al centro) y Oscar Díaz (derecha)-  exploran "EL SONIDO DEL FUTURO", el eslogan escrito sobre las famosas cintas de grabaciones piratas Supersonido. Los participantes entran en una cabina inspirada en grutas en donde registran sus deseos, historias, esperanzas y emociones en viejas cintas en respuesta a los botones REPRODUCIR, PARAR, RETROCEDER, ADELANTAR, PAUSAR que actúan como indicaciones sobre la guerra civil, sus secuelas y el futuro. La cabina viajará por el país y las grabaciones serán archivadas en línea.

Cassette.png
Cabina.png
 
Melissa.jpg
Mauricio.jpg
Kevin.jpg
 
MEli.png

Melissa Guevara (left) will relocate soil from Morazán, an area where the 1981 Massacre of Mozote was committed by military forces against its civil population, and place it outside the National Palace in the historical center of San Salvador. The gesture serves a memorial to those who died in light of the governments affirmation that the military archives of the event have subsequently "disappeared." The gesture will take place on December 10, 2017, the anniversary of the Massacre.

Melissa Guevara (izquierda) trasladará tierra de Morazán, área donde se llevó a cabo la Masacre del Mozote en 1981, cometida por fuerzas militares contra su población civil; y la colocará  fuera del Palacio Nacional en el Centro Histórico de San Salvador. La acción sirve para conmemorar a aquellos que murieron a la luz de las afirmaciones por parte del gobierno, sobre la subsecuentemente "desaparición” de los archivos militares de este evento. El gesto tendrá lugar el 10 de diciembre de 2017, aniversario de la masacre. 

 
Kabis.png

Mauricio Kabistan's (center) projectUntitled [Intervention at the El Rosario Church of San Salvador] is an intervention on the facade of the El Rosario Church that uses protest banners to recall the history of the Salvadoran Civil War and activate the historical relationship of the city to its most emblematic sites by using them as public platforms for expression.

El proyecto de Mauricio Kabistan (centro) Sin título [Intervención en la Iglesia El Rosario de San Salvador] es una intervención en la fachada de la Iglesia El Rosario que utiliza pancartas de protesta para recordar la historia de la Guerra Civil salvadoreña y activar la relación histórica de la ciudad a sus sitios más emblemáticos, haciendo uso de ellos como plataformas públicas para la expresión.
 

 
Balta.png

Kevin Baltazar (right) will attend the CARTES-UNIVASF residency in Bahia, Brazil. Here Baltazar will work on his ongoing series of public interventions titled "Faceless," which comprises the artist tying people to objects in the urban environment using black plastic material and photographing them. These images will be exhibited later in the year. 

Kevin Baltazar (derecha) asistirá a la residencia CARTES-UNIVASF en Bahía, Brasil. Aquí Baltazar trabajará en su serie en curso de intervenciones públicas titulada "Faceless", que consisten en el artista atando a personas con objetos en el entorno urbano usando material plástico negro y fotografiándolos. Estas imágenes se exhibirán más adelante en el año.

 

Grant recipients were selected by an independent jury: Michael Wellen, Tate Modern; Kency Cornejo, Independent Art Historian and Nazy Nazhand, independent curator, writer and consultant.  These grants are made possible with the support of PHILLIPS and The Robert S. Wennett and Mario Cader-Frech Foundation. 

Los subvenciones fueron seleccionados por un jurado independiente: Michael Wellen, Tate Modern; Kency Cornejo, Historiador de Arte independiente y Nazy Nazhand, curador independiente, escritor y consultor. Estas becas son posibles gracias al apoyo de PHILLIPS y La Fundación Robert S. Wennett y Mario Cader-Frech.