Exhibition Reviews

Reseñas de ehibiciones


Image: Props from "Vecinas" Play. Moby Dick Theater, designed by Sarbelio Henríquez. 2008.  Courtesy the artists.    Imagen: Utilería de la obra "Vecinas", 2008. Moby Dick Teatro, diseño por Sarbelio Henríquez.

Image: Props from "Vecinas" Play. Moby Dick Theater, designed by Sarbelio Henríquez. 2008.  Courtesy the artists.

Imagen: Utilería de la obra "Vecinas", 2008. Moby Dick Teatro, diseño por Sarbelio Henríquez.

EQUIS EQUIS

Equis Equis, curated by Javier Ramírez (Nadie), is a retrospective exhibition showcasing the work of the Cultural Center of Spain in El Salvador (CCESV) over its 20 years of existence. The exhibition is divided in three locations, the Museum of Art of El Salvador (MARTE), the Gallery of the CCESV and La Casa Tomada. At the Museum of Art of El Salvador is “Expressions and artistic exchanges”, a section presenting part of the artistic projects exhibited by the CCESV throughout their history.

The show incorporates visual arts with other forms of expression such as literature, theater and dance, in a coherent and cohesive manner. For instance, the props of “Vecinas” play are displayed, which installation-like nature enters in dialogue with other installations at the exhibition, and at the same time presents to the spectator a glimpse to the play.

The period of time addressed by the exhibition corresponds very much to the appearing of new generation of contemporary artists. The pieces synthesize effectively that historical moment, since they are associated to a larger background.

For example, the auto referential piece of Muriel Hasbún “Scheherazade or (Per)forming the Archive”, refers back to the exhibition “Vivencias: Legado”, where it was first displayed to the public. “Vivencias: Legado” originated as a response to the work developed by Janine Janowski at Laberinto Gallery (1977-2001). Hasbun’s piece acts as a link to the extensive work of Laberinto Gallery.

Image: Muriel Hasbún, “Scheherazade or (Per)forming the Archive”, video, 2016.  Courtesy the artist.    Imagen: Muriel Hasbún, “Scheherazade or (Per)forming the Archive”, video, 2016. Cortesía de la artista.

Image: Muriel Hasbún, “Scheherazade or (Per)forming the Archive”, video, 2016.  Courtesy the artist.

Imagen: Muriel Hasbún, “Scheherazade or (Per)forming the Archive”, video, 2016. Cortesía de la artista.

Other pieces present a direct look to relevant artists or artworks in specific moments, allowing to see the processes and changes that had happened in individual and collective production.  For instance “Diálogo surrealista del joven Miguel Ángel” is an early artwork by Walterio Iraheta. Its presence in the exhibition allows to reexamine the beginnings of the production of an artist who is constantly evolving.

The vision presented by Equis Equis of the artistic production of the last 20 years acquires special relevance in a context where in-deep documentation of artistic activities has been limited, as it provides an integral perspective of the development of contemporary art in El Salvador.

Equis Equis, curada por Javier Ramírez (Nadie), es una retrospectiva al trabajo realizado por el Centro Cultural de España en El Salvador durante sus 20 años de existencia. La exhibición está dividida en tres sedes, el Museo de Arte de El Salvador (MARTE), la galería del CCESV y La Casa Tomada. En la sede del Museo de Arte de El Salvador se ubica “Expresiones e intercambios artísticos”, segmento que presenta parte de los proyectos artísticos expuestos por el CCESV a lo largo de su historia.

La muestra incorpora a las artes visuales con otras formas de expresión tales como literatura, teatro y danza, de una manera coherente y cohesiva. Se presenta por ejemplo la utilería de la obra “Vecinas”, cuya naturaleza instalativa dialoga con otras instalaciones de la exhibición, al mismo tiempo que presenta al espectador una pequeña mirada hacia la obra de teatro.

Image: Walterio Iraheta, “Diálogo Surrealista del joven Miguel Ángel”, 2001, oil on canvas. Courtesy the artist.  Imagen: Walterio Iraheta, “Diálogo Surrealista del joven Miguel Ángel”, 2001, óleo sobre lienzo, Cortesía del artista.

Image: Walterio Iraheta, “Diálogo Surrealista del joven Miguel Ángel”, 2001, oil on canvas. Courtesy the artist.

Imagen: Walterio Iraheta, “Diálogo Surrealista del joven Miguel Ángel”, 2001, óleo sobre lienzo, Cortesía del artista.

La época que aborda la exhibición coincide en buena parte con el surgimiento de nuevas generaciones de artistas contemporáneos.  Las piezas sintetizan acertadamente ese momento histórico, ya que varias se vinculan a un amplio trasfondo.

Por ejemplo, la pieza autorreferencial de Muriel Hasbún “Scheherazade or (Per)forming the Archive” remite a la exhibición “Vivencias: Legado”, donde fue presentada por primera vez.  “Vivencias: Legado” surgió como una respuesta al trabajo desarrollado por Janine Janowski en la Galería Laberinto (1977-2001). La pieza de Hasbún sirve como vínculo al el amplio trabajo llevado a cabo en la Galería Laberinto.

Otras piezas presentan una mirada directa a obras o artistas relevantes en momentos específicos, de manera tal que se pueden apreciar los procesos y cambios que han sucedido en la producción artística individual y colectiva. Por ejemplo “Diálogo surrealista del joven Miguel Ángel” es una obra temprana dentro de la carrera de Walterio Iraheta. Su presencia en la exhibición permite reexaminar los inicios de la producción de un artista que ha estado constantemente evolucionando.

La mirada a la producción artística de los últimos 20 años que presenta Equis Equis cobra especial relevancia en un contexto donde la documentación exhaustiva de actividades artísticas ha sido limitada, ya que brinda una perspectiva integral sobre el desarrollo del arte contemporáneo en El Salvador.